• Deutsch
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • 🎟 Vstupenky
  • KONTAKT
TASTE FAKE
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
TasteFakeMeat

Uzený salám je překvapivá jistota, říká Jandáček z World Vegan

22. 7. 2021
Barbora Vojtová
salam-1920x1278

 

„Rostlinné novinky nám posouvají chutě do netušených možností. Měli bychom se naučit opouštět staré vzorce,“ říká Mirek Jandáček z World Vegan. Provozovatel veganského obchodu již pevně zakořeněného do přízemí domu Černá labuť. Právě s ním startujeme sérii rozhovorů k projektu Taste Fake Meat.

Co ve svém byznysu nabízíte a z jakého důvodu jste se rozhodli jít veganskou cestou?

Nabízíme čistě rostlinnou stravu. Zejména z toho důvodu, že lidé a zvířata chápeme jako jedno, všichni jsme součástí matky Země, která nám vše obstarává. Utrpení kohokoliv – včetně Země, kterou vnímáme jako bytost – nám přijde nepřirozené, proto se snažíme nabízet produkty v souladu s naším přesvědčením. A věřte, že těch je za dobu našeho působení již opravdu mnoho. Rostlinné dnes můžete koupit už nejen salámy, ale i sýry nebo třeba jogurty a mléko, s oblibou označované jako „nemléko“. Velmi často nám tyto novinky posouvají chutě do netušených možností.

Veganství je životní styl, o co v něm podle vás jde, jak ho vnímáte osobně?

V obchodě vnímám řadu různorodých skupin lidí. Někteří buď jen inklinují k šetrnosti, hospodárnosti a ke zdraví, jiní jsou naopak velmi vyhranění. Myslím tím obzvláště ty, kteří mají na prvním místě práva zvířat. Musím uznat, že na nich je to „utrpení“, o kterém jsem hovořil, asi nejvíc vidět. Pro mě osobně má veganství mnohem větší přesah – je pro mě o spolupráci, osvětě, pomoci, nejde tu o nějaký boj. Můžeme si jako společnost vyměňovat informace, desetileté zkušenosti a díky tomu se celkově všichni posunout o krůček dál.

Mirek Jandáček.

S jakými třemi předsudky se nejčastěji v rámci svého byznysu setkáváte?

S tvrzením, že rostlinná strava se nedá jíst. Naštěstí je u nás v Černé labuti i veganská restaurace, díky které řada lidí okamžitě zjišťuje, že už to dávno není jen o sóji, ale hlavně o koření a zelenině, které nás ve svých rozmanitých kombinacích zaplavují spoustou zajímavých chutí. Mnoho lidí se též podivuje, když zjistí (často i od nás), že taktéž mléčný průmysl je o zabíjení. S jinými předsudky se už asi nesetkáváme. Chodí k nám široké spektrum zákazníků a každý si v klidu a míru najde to své.

Vnímáte Českou republiku ve vztahu k veganství jako pokrokovou a jak si stojíme v Evropě, popř. ve světě?

Sám jsem překvapen, kolik veganských restaurací se v Česku uchytilo a jedním dechem přiznávám, že do nich chodí všichni, tedy i masojedi, kteří udělali krůček vpřed. Taky náš obchod funguje díky celkovému posunu ve společnosti. Zatím jen věřím, že jsme podobně pokrokoví i ve směru rostlinné stravy. Čínská kniha Jak nezemřít má v sobě mnoho zdrojů a závěrů studií ve smyslu, že by nás rostlinná strava mohla posunout dál. Nejen zdravotně. Na výsledky v celosvětovém měřítku si ale asi ještě počkáme.

Myslíte si, že pandemie pootočila vztahem člověka k přírodě ve smyslu jeho dopadu na planetu?

Věřím, že jsme si následkem pandemie uvědomili hodně věcí. Především to, že by nás neměl paralyzovat strach a moc. Že se strachu nemusíme poddávat nebo se naopak nevzdávat moci, kterou naše tělo a mysl přirozeně disponuje.               

Co má podle vás v oblasti potravinářského průmyslu a stravování do budoucna udržitelný směr?

Potravinářský průmysl by se měl více zaměřit na produkty bez tvrdé chemie. Tedy na ekologické zemědělce, kteří se k přírodě chovají šetrněji, a na ty, kteří nepodlehli masové produkci a díky kterým (znovu)objevujeme a nacházíme nové plodiny a byliny. Osobně věřím, že v rostlinné produkci máme ještě co objevovat a fantazii se meze nekladou. V našem obchodě jsme příjemně překvapeni, s čím vším výrobci přicházejí, a to jsme teprve v začátcích. Dokazují nám, že jídlo lze připravovat chutně, bez karcinogenních přídatných látek, bez cukru a dalších škodlivin. To je podle mě první krok vývoje – objevit dary, které pro nás příroda vymyslela a s nimi si hrát.

Alternativy k živočišným produktům jsou čím dál tím běžnější, proč by je podle vás měl člověk, který s nimi dosud nepřišel do kontaktu, vyzkoušet?

Protože má možnost objevit něco nového, rozvíjet sám sebe a cítit radost. Příroda nám nabízí v hojnosti chutě, ze kterých jsme zas a znovu překvapeni, tak proč to nevyzkoušet. Měli bychom se naučit opouštět staré vzorce.

Je flexitariánství celosvětově cestou současné společnosti?

Je to velká naděje a podporuji ve všech směrech každého, kdo ubere jedno dvě masová jídla týdně. Jako vegan jen věřím, že to bude dostatečně rychlý krok. Země od nás dostala pořádně zabrat, tak bychom jí to co nejrychleji měli vynahradit.

Jakou alternativu masa – „fake meat“ – máte osobně nejraději?

Střídá se to dle ročních období. Na Vánoce a okolo nich mám rád řízek s citronem od Veganz, přes rok se nejčastěji vracím ke Kukuřízku (přírodní neobalovaný) od Veto eco a také si rád dám utopence od SuperVego, které vyrábí jeden malý nadšenec z Vršovic. Nabídka je tak široká, že jsem ani neochutnal všechny burgery, které máme u nás ve World Vegan v nabídce.

Na co byste k sobě pozval člověka, který si chce vyzkoušet alternativu k masu?

Asi na uzený salám od Salve natura s bramborem nebo chlebem. Ten hovoří nejrychleji ke všem, kdo rádi objevují a zkouší. Je to překvapivá jistota, kterou máme i díky tomu již léta v nabídce.


Obchod World Vegan

Mirek Jandáček původně založil s kamarádem veganský e-shop Feel good Family (https://www.feelgoodfamily.cz), který dodnes funguje. Poté přišla nabídka od majitele sítě veganských restaurací Loving Hut vytvořit veganský kamenný obchod. Tak vznikl World Vegan, který Mirek Jandáček už sedm let rozvíjí v duchu rostlinných potravin a drogerie bez karcinogenní chemie. Najdete ho v přízemí domu Černá labuť v Praze Na Poříčí 25.

Otevírací doba:

Po – Pá: 10 – 20 hod.

So – Ne: 10 – 19 hod.

Více informací na: www.worldvegan.cz

jídlo vegetariánství
Sdílej
Předchozí příspěvek

Proč jíme zvířata? Aniž to tušíme, konzumace masa ovlivňuje mezilidské vztahy – říká expert na etiku zvířat

Další příspěvek

Mooi nic nediktuje. Nabízíme rostlinný kebab, ale nebudeme lidi přesvědčovat říká Kateřina Savická

Mohlo by se Vám také líbit
1600-900-taste-fake-milk-elephantts
TasteFakeMilk

Radek Pospíšil (Elephantts): Mák je superpotravina, která nás od pradávna provází

2 Minuty čtení
17. 10. 2021
VEGANGRILL-Jakub
TasteFakeMeat

Místo cesty kolem světa rostlinný plátek – taková byla volba Niky a Jakuba z VEGANGRILL

4 Minuty čtení
16. 8. 2021
1600-900-proc-taste-fake
TasteFakeMilk

Proč Taste Fake?

2 Minuty čtení
2. 12. 2021
moshiri
TasteFakeMeat

Ali Moshiri, bylinný papež z Berlína – svými vlastními slovy

3 Minuty čtení
9. 8. 2021
1600-900-taste-fake-milk-alpro
TasteFakeMilk

Barbora Horníková (Alpro): Jsme pionýři rostlinných alternativ, kteří začali v osmdesátkách

4 Minuty čtení
17. 10. 2021
VF-CREW
TasteFakeMeat

Vegan Fighters bojují za rostlinnou stravu, a to doslova!

5 Minut čtení
18. 8. 2021
GDPR. Copyright © 2021 Taste Fake - Všechna práva vyhrazena
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch

Rubriky

  • TasteFakeMeat
  • TasteFakeMilk
Spravovat souhlas se soubory cookies
Používáme soubory cookies optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}