„Rostoucí zájem o zdravé a revoluční jídlo je poháněn především mladší generací a informacemi,“ říká Barbora Horníková, brand manažerka Alpro pro český a slovenský trh. Značka je od roku 2017 propojena se společností Danone, díky čemuž značně posílila a urychlila šíření osvěty výhod rostlinných výrobků.
Jste pionýry co do rostlinných alternativ již od 80. let 20. století. Jaký byl původní důvod a záměr při vytváření značky Alpro?
Náš příběh se začal psát v roce 1980. Přemýšleli jsme, jak využít co nejlépe sóju pro co největší množství světové populace a úplně původním záměrem bylo řešení problému s nedostatkem potravin ve třetím světě. Brzy nato se zrodil recept na náš lahodný sójový nápoj a ruku v ruce i další rostlinné produkty. Začali jsme tedy už dávno předtím, než se z toho stal trend a směle se tak můžeme nazvat pionýry.
V Alpro věříme v neuvěřitelnou sílu rostlin a naší vizí je k tomu přesvědčit co nejvíce lidí. Neustále tedy přicházíme na trh s dalšími chutnými produkty s cílem lákat nové spotřebitele do „rostlinného“ životního stylu. Nikdy neděláme kompromisy v rámci chuti a vždy dbáme na to, aby byly produkty zdraví prospěšné. Pro zdraví potřebuje náš organismus kvalitní a výživné jídlo, proto do našich produktů přidáváme živiny jako jsou bílkoviny, vápník, vláknina nebo vitamíny. To vše najdete napsané na obalech.
Rozšíření produktového portfolia společnosti Danone o produkty na rostlinné bázi – podporující zdraví člověka a zároveň i planety – je jeden z hlavních důvodů, proč společnost Danone koupila v roce 2017 značku Alpro. Právě díky této akvizici Danone posílilo své postavení na světovém trhu mléčných výrobků, což vehementně pomohlo při šíření osvěty výhod rostlinných výrobků.
Kdy vstoupilo Alpro na český a slovenský trh a co se od té doby v rámci rostlinné scény nejvíce změnilo?
Na český a slovenský trh Alpro vstoupilo v roce 2007. Z dlouhodobého hlediska je vidět přesun spotřebitelů z klasických kategorií do novějších a modernějších výrobků, které jsou specifické vždy nějakým přidaným benefitem. Před několika lety byla velikost kategorie rostlinných výrobků v porovnání s klasickou mléčnou kategorií nesrovnatelně nízká. Dnes se celkově dostáváme až na 5 % podíl. Zatímco mléčná kategorie roste okolo 1 %, rostlinná roste již třetím rokem za sebou více než o 30 %. Tak jako stoupá poptávka spotřebitelů, rozvíjí se i nabídka rostlinných výrobků, které přicházejí s inovacemi, vstupují do nových kategorií a přinášejí nové suroviny.
Aktuálně vnímáme značnou poptávku spotřebitelů po rostlinných produktech nejen u lidí s potravinovými alergiemi nebo intolerancemi, ale i u široké veřejnosti, která dnes hledá cesty, jak si zpestřit jídelníček o nové suroviny a chutě. A právě výrobky na rostlinné bázi jim nabízejí tyto možnosti.
Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a co patří mezi jejich nejoblíbenější produkty?
Rostoucí zájem o zdravé a revoluční jídlo je poháněn především mladší generací a informacemi. Vidíme to na profilu našich spotřebitelů – jde zejména o mladší lidi a rodiny s dětmi se středním příjmem. Pokud se na naše spotřebitele podíváme z hlediska pohlaví, až dvě třetiny z nich jsou ženy. Tak, jak je pestré a širokospektrální naše portfolio, tak různorodí jsou i konzumenti našich výrobků. Byly časy, kdy se konzumace výrobků na rostlinné bázi spojovala s potravinovými alergiemi nebo intolerancí. Dnes už tomu tak není. Tyto výrobky se taktéž vymanily z vnímání toho, že jsou určeny pouze pro vegetariány a vegany. Kategorie rostlinných produktů láká nejen lidi, kteří chtějí udělat něco pro své zdraví, ale i ty, kteří rádi experimentují při jídle a vaření, zkoušejí nové recepty a chutě. Rostoucí motivací pro koupi rostlinných produktů je jistě také environmentální hledisko. Především mladší ročníky si uvědomují, že svými každodenními rozhodnutími, co si dají na talíř, ovlivňují i stav planety.
Jaká předsevzetí má Alpro do roku 2025?
V rámci rostlinných produktů jsme si stanovili udržitelné cíle, které jsme se zavázali splnit do roku 2025, a které se nám zatím daří postupně naplňovat. Mezi ty nejdůležitější patří:
– dělat zdravé, chutné a rostlinné potraviny,
– změnit způsob pěstování našich surovin,
– používat pouze ty suroviny, které jsou ohleduplné k planetě,
– dostat na nulu uhlíkovou stopu, spotřebu vody a produkci odpadu,
– produkovat méně obalů a zároveň lepší obaly.
Barbora Horníková – brand manažerka Alpro pro český a slovenský trh
Budete součástí akce Taste Fake MILK v Černé labuti. Na co se tam pod vaší taktovkou můžeme těšit?
Součástí akce bude kávový stánek a při této příležitosti bychom rádi představili naši řadu nápojů Barista, která se vyznačuje skvělou šlehatelností a také chutí a tvoří tak vynikající kombinaci s různými kávovými specialitami. Tyto nápoje nabízíme ve čtyřech oblíbených variantách – mandle, kokos, sója a oves. Alpro však na akci bude nabízet i další produkty ze svého portfolia u ochutnávkového stolečku – můžete těšit také na novinku v podobě Rostlinné dezertní pěny rovnou ve dvou variantách – mandlová s čokoládovou příchutí a pistáciová s čokoládovou vrstvou. Při příchodu bude na účastníky akce čekat náš Alpro vozík, na kterém hosteska připraví jedno ze čtyř ovocných smoothie v kombinaci s našimi nápoji No Sugar – čili s nápoji bez přidaného cukru, které se také těší velké oblibě.
Web: www.alpro.com/cz