„Flexitariány vnímáme jako významnou cílovou skupinu, která má velký potenciál ovlivnit současný trh,“ říká v rozhovoru Tereza Trávníčková z ProVeg Česko, kde působí jako retail manažerka. V Německu je flexitariánem každý druhý člověk, v Česku každý čtvrtý. Dříve Česká veganská společnost se nedávno stala součástí ProVeg International a společně mají stejnou misi – do roku 2040 snížit celosvětovou spotřebu živočišných produktů o polovinu.
Podporujete zvýšení nabídky a dostupnosti rostlinných produktů a jídel, a jakými konkrétními způsoby?
Potravinový průmysl i v České republice zaznamenal v posledních letech nárůst inovativních rostlinných výrobků. Stále se však – z hlediska dostupnosti a pestrosti, chuti i ceny – nevyrovná nabídce západních zemí. Právě proto v rámci našeho inovačního programu podporujeme firmy a start-upy, které se rozhodly zařadit do nabídky či se zcela soustředit na rostlinné produkty. Spolupracujeme s řadou firem v rámci certifikačního programu V-Label, který jim usnadní vstup i na zahraniční trh a pomáhá oslovit novou cílovou skupinu. S cílem zvýšit dostupnost rostlinných potravin rozvíjíme také inovační program Future Foods, který zahrnuje praktický manuál pro firmy a členství v naší podpůrné komunitě. Institucím také pomáháme zařadit do nabídky rostlinná jídla, která jsou chuťově i nutričně plnohodnotná a ekologicky udržitelnější. Zaměřujeme se především na školní stravovací zařízení, kterým nabízíme proškolení kuchařů a kuchařek.
Tereza Trávníčková, ProVeg Česko.
Píšete ve svých materiálech, že více rostlinné stravy znamená 5x lepší svět pro všechny, co si pod tím máme představit?
V tomto sdělení zdůrazňujeme pět hlavních benefitů rostlinné stravy: chuť, zdraví, spravedlnost, zvířata a životní prostředí. Chuť je nejdůležitější faktor, když se lidé rozhodují, co budou jíst. Jakmile se zakousneme do jídla, chuť je první vjem, který ovlivňuje náš celkový dojem z daného pokrmu. V souvislosti s širokou nabídkou zeleniny a s rostoucím počtem veganských a vegetariánských produktů na našem trhu může být rostlinná strava lahodná a plně uspokojující naše chuťové pohárky.
Bezpečnost potravin a nutriční hodnoty jsou dalšími aspekty, podle kterých lidé volí své jídlo. Dopad, které má jídlo na naše zdraví, není viditelný okamžitě, ale ovlivňuje naše “budoucí já”. Veganská a vegetariánská strava má potenciál předcházet většině chorob moderního životního stylu, a proto stále větší počet lékařů a zdravotnických zařízení podporuje rostlinnou stravu.
Jídlo, které se každý den rozhodneme jíst, má velký dopad na společnost. Světová populace roste a s ní roste také riziko hladovění, nedostatku vody a ekologických katastrof. Otázka, jak spravedlivě a udržitelně nakrmíme svět, ještě nikdy nebyla tak naléhavá jako nyní. Rostlinná strava využívá méně zdrojů, vytváří menší znečištění pesticidy a může tak přispět ke spravedlivějšímu a rovnějšímu světu. Průměrný člověk stravující se západním způsobem zkonzumuje během svého života tisíce zvířat, z nichž většina pochází z velkochovů. Rostlinná strava může ušetřit životy těchto zvířat a stravovat se rostlinně je snadnější než kdy jindy. Jak už bylo řečeno, zejména díky rostoucí rozmanitosti dostupných masných a mléčných alternativ.
Globální oteplování spolu s využíváním půdy a vody, plýtváním zdroji, ztrátou biologické rozmanitosti a nárůstem výskytu zoonóz (infekcí přenosných mezi zvířaty a lidmi – pozn.red.) je jen několik z řady globálních problémů, kterým v současnosti čelíme. Tyto problémy zhoršuje rostoucí celosvětová populace a odpovídající nárůst poptávky po živočišných produktech. K vyřešení těchto problémů je naléhavě nutná změna stravy. Rostlinné řešení může mít řadu pozitivních dopadů na životní prostředí, včetně ochrany biologické rozmanitosti, udržitelnějšího využívání zdrojů a boje proti změně klimatu.
Veganství je životní styl. V čem dále spočívá, kromě stravování?
Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na nich – kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoliv jinému účelu. Veganské stravování má mnoho forem. Všichni ale mají společnou čistě rostlinnou stravu a většina z nich navíc nekupuje žádné živočišné produkty. Kromě stravy se tedy veganství týká také oblečení (výrobky z kůže či kožešiny, vlna a další živočišné materiály) či kosmetiky (živočišné přísady v kosmetice a testování na zvířatech).
S jakými třemi předsudky od společnosti se nejčastěji ve vztahu k veganství setkáváte?
Jedním z nejčastěji skloňovaných předsudků je názor, že rostlinná strava není plnohodnotná. Na první pohled se může zdát strava bez živočišných produktů (maso, ryby, mléčné výrobky a vejce) málo rozmanitá a nedostatečná. K dispozici máme však pestrou nabídku luštěnin, obilovin, ořechů, semen, ovoce, zeleniny, hub, bylinek, koření a výrobků z nich. Z těchto surovin lze připravit nepřeberné množství chutných a výživných jídel, které plně uspokojí naše potřeby i chuťové pohárky.
Z dalších předsudků, které se snažíme překonat, je také veganství u sportovců nebo u dětí. Pravidelně na tato témata vzděláváme své sledující prostřednictvím sociálních sítí, podcastů Narovinu i zajímavých webinářů. Také vydáváme e-booky, které jsou plné nejen lahodných receptů, ale i zajímavých informací jak o rostlinném stravování, tak o udržitelném životním stylu. Všechny tyto publikace jsou zdarma ke stažení na našich webových stránkách včetně nejnovější Kuchařky beze stopy, která spatřila světlo světa na konci června letošního roku.
Vnímáte Českou republiku ve vztahu k veganství jako pokrokovou, a jak si stojíme v Evropě, popř. ve světě?
Rostlinné stravování se každým rokem těší větší popularitě a ani Česko v tomto trendu nezůstává pozadu. Ačkoliv stále patříme k národům, které do svého jídelníčku pravidelně zahrnují maso, podle loňského průzkumu agentury Ipsos preferuje stravu s vyloučením nebo omezením masa už každý desátý Čech či Češka. Vedle vegetariánství, které z jídelníčku vyřazuje maso (přibližně 3 %) a veganství, jehož zastánci a zastánkyně obecně nekonzumují žádné živočišné výrobky (přibližně 1 %), jsou u nás na vzestupu i další typy alternativního stravování.
Jedním z nich je flexitariánství, které se vyznačuje omezenou konzumací masa a ryb. Flexitariánů a flexitariánek najdeme v Česku podle letošního průzkumu FMCG Gurus dokonce celou čtvrtinu. V porovnání se sousedním Německem, kde se k tomuto způsobu stravování hlásí již více než polovina populace, jsme sice trochu pozadu, ale stále si myslíme, že jde o důležitý údaj. Flexitariány a flexitariánky vnímáme jako významnou cílovou skupinu, která má velký potenciál ovlivnit současný trh.
Nedávno jste se spojili s ProVeg International, kdo to je a co to pro Českou veganskou společnost znamená?
ProVeg je přední mezinárodní organizace zvyšující povědomí o tom, jaký dopad mají potraviny, které jíme. Působí již v mnoha zemích. My jsme se při tvorbě naší mise i strategie od začátku u ProVeg velmi inspirovali a připojili se k cíli snížení spotřeby masa a dalších živočišných produktů globálně o 50 procent do roku 2040. S ProVeg International jsme již dříve spolupracovali na různých kampaních a díky tomu jsme byli v častém kontaktu. Propojení nám přišlo jako přirozené pokračování našeho vývoje. Od tohoto kroku si slibujeme nové příležitosti a ulehčení spolupráce s dalšími subjekty, kteří také chtějí pracovat na vizi rostlinnější budoucnosti. Díky tomu získáme přístup k novým nástrojům nejen pro poradenství firmám a start-upům, ale budeme těžit z informací a know-how, které ProVeg International získala během několika let působení na světových trzích.
Mohla byste rozvést zmíněnou iniciativu 50by40, tedy celosvětové snížení spotřeby živočišných produktů o 50 % do roku 2040? Jaké jsou podle vás klíčové kroky, jak toho docílit?
Uvědomujeme si, že snížení spotřeby živočišných produktů o 50 % do roku 2040 může znít jako velmi ambiciózní cíl. Víme také, že jej nemůžeme dosáhnout sami jako ojedinělá organizace. Současná velmi vysoká spotřeba živočišných produktů je však záležitostí posledních šedesáti let. Ze statistických dat víme, že stravovací preference společnosti se mění a díky tomu víme, že dosažení cíle je reálné. Vidíme, že obliba rostlinných produktů a trend reduktariánství a flexitariánství je také na vzestupu. K dosažení cíle iniciativy 50by40 jsme odhodláni navazovat partnerství s organizacemi, které jsou z různých důvodů stejné myšlence nakloněny. V naší činnosti se zaměřujeme na tři hlavní oblasti – inovace potravinového průmyslu, mediální program a osvětovou činnost. Veškeré tyto aktivity k tomuto globálnímu cíli přispívají.
Popište nám prosím podrobněji projekt Future Foods a na koho míří?
Future Foods je inovační program cílený na začínající podnikatele a podnikatelky v oblasti rostlinných výrobků a kultivovaného masa, ale i pro všechny, kteří o takovém podnikání zatím třeba jen uvažují. Jeho prostřednictvím chceme urychlit přechod k rostlinnější budoucnosti. Součástí programu je i komunita Future Foods, v rámci níž se zájemci a zájemkyně o rostlinné podnikání mohou poznat se sebou navzájem i se zkušenějšími zástupci již fungujících firem – tzv. ambasadory rostlinného podnikání. Uvnitř této komunity tak mohou její členové a členky klást dotazy, sdílet zdroje a potenciálně spolupracovat.
Existenci celého programu však odstartovala publikace Průvodce Future Foods, která obsahuje vše, co mohou lidé potřebovat k plánování, spuštění a růstu udržitelného rostlinného podnikání. Od založení firmy, přes její financování až po prodej finálního výrobku. Průvodce je ke stažení také zdarma na našich webových stránkách. Vzhledem ke zlepšující se epidemiologické situaci plánujeme na podzim letošního roku i sérii online a offline akcí. Ty odstartuje událost Back to Business: Future Foods’ Speed Networking, která se uskuteční v neděli 5. září na zahradě pražského Impact Hubu. Zájemci a zájemkyně se na ni mohou registrovat do 22. srpna. Následovat bude série webinářů zaměřených na různé aspekty rostlinného podnikání.
Alternativy k živočišným produktům jsou čím dál tím běžnější, proč by je podle vás měl člověk, který s nimi dosud nepřišel do kontaktu, vyzkoušet?
Nejčastěji zmiňovanou překážkou na cestě k více rostlinnému stravování je fakt, že rostlinná strava Čechům a Češkám nechutná tolik jako ta živočišná, nebo ji neumí sami připravit. A právě pro tyto spotřebitele a spotřebitelky jsou alternativy živočišných produktů skvělým způsobem, jak rostlinné stravování vyzkoušet, aniž by přišli o oblíbené chutě a požitek z jídla. Na českém trhu je v současné době k dostání již mnoho rostlinných alternativ masa, mléčných výrobků, ale třeba i zmrzliny, cukrovinek a dalších pochutin, které se dokáží konvenčním potravinám chuťově i nutričně vyrovnat. Všechny tyto produkty mohou zároveň skvěle posloužit jako odrazový můstek a usnadnit přechod k rostlinnějšímu stravování. Všem tak vřele doporučuji někdy vyzkoušet rostlinný burger, kávu s ovesným mlékem nebo zmrzlinu z kokosového mléka.
V rámci projektu Taste Fake Meat budete sedět v porotě a hodnotit nejlepší „fake meat“. Co pro vás bude zásadní pro rozhodování?
Myslím si, že u rostlinných alternativ masa je vždy nejzásadnější chuť, protože právě kvůli chuťovému prožitku si tyto produkty lidé většinou kupují. Vzhledem k tomu, že většina lidí je ale nekonzumuje na denní bázi, považuji nutriční hodnoty z hlediska hodnocení za druhořadé. Nicméně, samozřejmě k nim budu také přihlížet. Zajímavé bude sledovat i použité ingredience a obsah alergenů, který je hojně diskutovaným tématem.
ProVeg Česko
ProVeg Česko, dříve Česká veganská společnost, založená v roce 2014, je nezisková organizace usilující o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata a planetu. Mnoho nejpalčivějších světových problémů sdílí společnou příčinu – naše stravování. ProVeg Česko rozšiřuje povědomí o tom, jak může každý z nás s těmito problémy bojovat změnou jídelníčku a podporuje zvyšování nabídky a dostupnosti rostlinných produktů a jídel. Hlavní misí organizace je snížení celosvětové spotřeby živočišných produktů o 50 procent do roku 2040.
Web: Veganská společnost
Facebook: ProVeg Česko
Instagram: proveg.cz
LinkedIn: ProVeg Česko
Tereza Trávníčková je v ProVeg Česko retail manažerkou. Primárně má na starosti navazování dialogu s obchodními řetězci za účelem zvyšování dostupnosti a rozšiřování nabídky rostlinných produktů v regálech českých obchodů. Zároveň se věnuje inovačnímu programu Future Foods, který pomáhá začínajícím podnikatelům a podnikatelkám v rozjezdu rostlinného podnikání. Ve volném čase nejraději cestuje a ochutnává cizokrajné kuchyně, tráví čas s rodinou a přáteli nebo relaxuje na jógamatce či s knihou v ruce.