“Ganz Vegan”, čili kompletně veganské, taková je původní myšlenka, která stála za vznikem veganského supermarketu Veganz v Berlíně. Dnes je udržitelná značka rostlinné stravy Veganz samozřejmou součástí nákupních košíků Němců. V Česku je k vidění čím dál tím častěji. Stojí za tím David Zmrzlý, spolumajitel a zakladatel Veganz CZ.
Kdo stojí za Veganz, kdy značka vznikla a co je od počátku klíčovou myšlenkou?
Veganz je německá značka z Berlína, která vznikla přesně před deseti lety. Zakladatelem je Jan Bredack, bývalý vysoký manažer v koncernu Daimler-Benz, který po syndromu vyhoření a přechodu na rostlinnou stravu zjistil, že nemůže nakoupit vše, co potřebuje, v jednom obchodě. Počáteční myšlenkou bylo tedy vybudovat supermarket s plným sortimentem pro lidi stravující se rostlinně. Veganz je spojení německých slov „vegan“ a „ganz“, čili veganské a celé = kompletní. Veganz CZ bylo založeno v roce 2013 s plánem otevřít veganský supermarket i v Praze. Z toho nakonec sešlo, nicméně značka Veganz je i v ČR od té doby k dostání.
David Zmrzlý, spolumajitel a zakladatel Veganz CZ.
V Německu jste vyhráli podle Handelsblatt nejinovativnější potravinářskou značku pro rok 2021, co to pro Veganz znamená?
Toto ocenění je pro Veganz především motivací do další práce a je velmi důležité v roce, kdy je plánován vstup na burzu ve Frankfurtu nad Mohanem.
Kdo jsou vašimi nejčastějšími zákazníky a hraje u nich důležitou roli i design výrobku?
Veganz cílí především na rychle rostoucí skupinu flexitariánů a lidi patřící do skupiny LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability), ale v Německu již rostlinné potraviny patří do mainstreamu, takže cílová skupina je velmi široká, přičemž většina zákazníků je ze skupiny 15-49 let, kde lehce převažují ženy. Design je určitě důležitý, obzvlášť když se chce jakýkoliv výrobce prosadit v retailu. Zákazníci vnímají značku velmi dobře (každý čtvrtý Němec zná Veganz), dokáží ji dobře identifikovat a také vědí, k čemuž přispívá i neustálý vývoj designu, který se průběžně upravuje.
Veganz je doma v Německu, tam už platí za stálici. Jakou pozici má v Česku?
Značka Veganz je i v Česku již etablovanou značkou s rostlinnými produkty, je k dostání např. v prodejnách Kaufland, Albert, DM, Rohlik.cz, Puroshop.cz atd. Na podzim bude k dostání také v Tescu.
Vnímáte Českou republiku ve vztahu k veganství jako pokrokovou a jak daleko jsme za Německem?
Česko je poměrně pokrokovou zemí co se týká veganství, ale neplatí to plošně, toto lze říci spíše o větších městech. S Německem nelze situaci úplně srovnávat, protože je tam trochu jiná struktura maloobchodu.
Cíl Veganz je vysoký – udělat produkty na bázi rostlinné výroby dostupné pro všechny, jak moc daleko od tohoto cíle stojíme?
Záleží na tom, jak dostupnost definujeme – např. lokalita, cena… Veganz určitě významně pomohl k rozšíření rostlinných produktů do maloobchodní sítě v uplynulých deseti letech. Tím, že rostlinné produkty nyní nabízejí prakticky všechny řetězce v Německu, není již cenový rozdíl mezi živočišnými a rostlinnými produkty tak velký jako před deseti lety. Obecně si troufám tvrdit, že během příštích pěti let se dostupnost rostlinné stravy významně zlepší. A to jak v Česku, tak v Německu.
Jaké jsou tři nejoblíbenější produkty od Veganz obecně, proč, a jsou už i na tuzemském trhu?
Nejprodávanějšími trvanlivými produkty jsou čokoládová tyčinka s kokosem, proteinová tyčinka čoko-brownie a oříšková vafle. Naopak nejprodávanějšími chlazenými produkty jsou: „šunkový“ nářez přírodní, nerybí prsty, jemné „sýrové“ plátky. Mezi nejprodávanější mražené produkty patří pizza Spinaci, pizza Tricolore a pizza Verdura. V podstatě to kopíruje nejvíce prodávané produkty, nejlépe začít sladkým, dále rostlinnými nápoji, šlehačkami, smetanami, zmrzlinami, jogurty, potom masovými alternativami jako jsou řízky, nugetky, burgery, prsty a nakonec sýrovými alternativami. Všechny jmenované výrobky jsou dostupné i v Česku v e-shopu Puroshop, v kamenné prodejně v Uruguayské 129/7, Praha 2, některé z nich jsou k dispozici i ve výše zmíněných řetězcích.
Co je podle vás cestou současné společnosti ve smyslu udržitelnosti planety a proč?
Veganství je z pohledu udržitelnosti důležité, ale není samospásné. Z mého pohledu je nejdůležitější, aby se lidé začali chovat k ostatním více ohleduplně a laskavě, ale především k sobě samým. Hodně lidí vnímá vegany především jako ochránce zvířat, ale ono by veganství mělo být především o sebelásce a soucitu. Kdo konzumuje maso a jiné produkty intenzivního živočišného hospodářství, tak zároveň nevědomě konzumuje strach, utrpení, stres, a ubližuje tak především sobě. Za mě ke zdravému životnímu stylu nepatří ani alkohol a jakékoliv drogy, ten efekt je podobný jako u masa, na tělesné i duševní stránce se časem projevuje velmi negativně. Kdo se má rád, má rád i ostatní, včetně zvířat a uvědomuje si dopady svého jednání na planetu. To je přístup pro svět budoucnosti.
Jakou alternativu masa – fake meat – máte osobně nejraději?
Já si dám občas rád vše, nejčastěji si v poslední době dávám burger se „slaninou“ značky PuroLand, který bude na ochutnání také v rámci akce TFM.
Proč jste se rozhodli zúčastnit akce Taste Fake Meat a na co se mohou účastníci akce ve spojení s vámi těšit?
Líbí se mi nápad propojovat výrobce s odbornou veřejností a myslím si, že je to velmi dobrá cesta, jak propagovat rostlinný styl. Co se týká značky Veganz, tak budeme ochutnávat alternativy řízků a nuget.
Veganz
První supermarket s čistě rostlinnými potravinami založený v roce 2011 v Berlíně. Od té doby se Veganz stal důležitým producentem a distributorem nejen na německém, ale i na celoevropském trhu s veganskými výrobky. Velký důraz klade také na ekologický dopad své produkce. Většina použitých ingrediencí pochází z evropských zdrojů a 75% z nich je v bio kvalitě. Principy udržitelnosti se snaží aplikovat do všech oblastí výroby, včetně volby obalů, kde usiluje o omezení spotřeby plastového odpadu. „Dobré pro tebe – lepší pro všechny”, takový je slogan fair trade, etické a udržitelné berlínské značky Veganz. V Česku je za ni zodpovědný David Zmrzlý, spolumajitel a zakladatel Veganz CZ s.r.o., Puro shop s.r.o. a značky PuroLand, kde jsou produkty Veganz zastoupeny.