• Deutsch
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • 🎟 Vstupenky
  • KONTAKT
TASTE FAKE
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
TasteFakeMeat

„Kdo se má rád, má rád i ostatní, včetně zvířat, a myslí na planetu,” říká zakladatel Veganz CZ

5. 8. 2021
Barbora Vojtová
rizek

“Ganz Vegan”, čili kompletně veganské, taková je původní myšlenka, která stála za vznikem veganského supermarketu Veganz v Berlíně. Dnes je udržitelná značka rostlinné stravy Veganz samozřejmou součástí nákupních košíků Němců. V Česku je k vidění čím dál tím častěji. Stojí za tím David Zmrzlý, spolumajitel a zakladatel Veganz CZ.

Kdo stojí za Veganz, kdy značka vznikla a co je od počátku klíčovou myšlenkou?

Veganz je německá značka z Berlína, která vznikla přesně před deseti lety. Zakladatelem je Jan Bredack, bývalý vysoký manažer v koncernu Daimler-Benz, který po syndromu vyhoření a přechodu na rostlinnou stravu zjistil, že nemůže nakoupit vše, co potřebuje, v jednom obchodě. Počáteční myšlenkou bylo tedy vybudovat supermarket s plným sortimentem pro lidi stravující se rostlinně. Veganz je spojení německých slov „vegan“ a „ganz“, čili veganské a celé = kompletní. Veganz CZ bylo založeno v roce 2013 s plánem otevřít veganský supermarket i v Praze. Z toho nakonec sešlo, nicméně značka Veganz je i v ČR od té doby k dostání.

David Zmrzlý, spolumajitel a zakladatel Veganz CZ.

V Německu jste vyhráli podle Handelsblatt nejinovativnější potravinářskou značku pro rok 2021, co to pro Veganz znamená?

Toto ocenění je pro Veganz především motivací do další práce a je velmi důležité v roce, kdy je plánován vstup na burzu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Kdo jsou vašimi nejčastějšími zákazníky a hraje u nich důležitou roli i design výrobku?

Veganz cílí především na rychle rostoucí skupinu flexitariánů a lidi patřící do skupiny LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability), ale v Německu již rostlinné potraviny patří do mainstreamu, takže cílová skupina je velmi široká, přičemž většina zákazníků je ze skupiny 15-49 let, kde lehce převažují ženy. Design je určitě důležitý, obzvlášť když se chce jakýkoliv výrobce prosadit v retailu. Zákazníci vnímají značku velmi dobře (každý čtvrtý Němec zná Veganz), dokáží ji dobře identifikovat a také vědí, k čemuž přispívá i neustálý vývoj designu, který se průběžně upravuje.

Veganz je doma v Německu, tam už platí za stálici. Jakou pozici má v Česku?

Značka Veganz je i v Česku již etablovanou značkou s rostlinnými produkty, je k dostání např. v prodejnách Kaufland, Albert, DM, Rohlik.cz, Puroshop.cz atd. Na podzim bude k dostání také v Tescu.

Vnímáte Českou republiku ve vztahu k veganství jako pokrokovou a jak daleko jsme za Německem?

Česko je poměrně pokrokovou zemí co se týká veganství, ale neplatí to plošně, toto lze říci spíše o větších městech. S Německem nelze situaci úplně srovnávat, protože je tam trochu jiná struktura maloobchodu.

Cíl Veganz je vysoký – udělat produkty na bázi rostlinné výroby dostupné pro všechny, jak moc daleko od tohoto cíle stojíme?

Záleží na tom, jak dostupnost definujeme – např. lokalita, cena… Veganz určitě významně pomohl k rozšíření rostlinných produktů do maloobchodní sítě v uplynulých deseti letech. Tím, že rostlinné produkty nyní nabízejí prakticky všechny řetězce v Německu, není již cenový rozdíl mezi živočišnými a rostlinnými produkty tak velký jako před deseti lety. Obecně si troufám tvrdit, že během příštích pěti let se dostupnost rostlinné stravy významně zlepší. A to jak v Česku, tak v Německu.

Jaké jsou tři nejoblíbenější produkty od Veganz obecně, proč, a jsou už i na tuzemském trhu?

Nejprodávanějšími trvanlivými produkty jsou čokoládová tyčinka s kokosem, proteinová tyčinka čoko-brownie a oříšková vafle. Naopak nejprodávanějšími chlazenými produkty jsou: „šunkový“ nářez přírodní, nerybí prsty, jemné „sýrové“ plátky. Mezi nejprodávanější mražené produkty patří pizza Spinaci, pizza Tricolore a pizza Verdura. V podstatě to kopíruje nejvíce prodávané produkty, nejlépe začít sladkým, dále rostlinnými nápoji, šlehačkami, smetanami, zmrzlinami, jogurty, potom masovými alternativami jako jsou řízky, nugetky, burgery, prsty a nakonec sýrovými alternativami. Všechny jmenované výrobky jsou dostupné i v Česku v e-shopu Puroshop, v kamenné prodejně v Uruguayské 129/7, Praha 2, některé z nich jsou k dispozici i ve výše zmíněných řetězcích.

Co je podle vás cestou současné společnosti ve smyslu udržitelnosti planety a proč?

Veganství je z pohledu udržitelnosti důležité, ale není samospásné. Z mého pohledu je nejdůležitější, aby se lidé začali chovat k ostatním více ohleduplně a laskavě, ale především k sobě samým. Hodně lidí vnímá vegany především jako ochránce zvířat, ale ono by veganství mělo být především o sebelásce a soucitu. Kdo konzumuje maso a jiné produkty intenzivního živočišného hospodářství, tak zároveň nevědomě konzumuje strach, utrpení, stres, a ubližuje tak především sobě. Za mě ke zdravému životnímu stylu nepatří ani alkohol a jakékoliv drogy, ten efekt je podobný jako u masa, na tělesné i duševní stránce se časem projevuje velmi negativně. Kdo se má rád, má rád i ostatní, včetně zvířat a uvědomuje si dopady svého jednání na planetu. To je přístup pro svět budoucnosti.  

Jakou alternativu masa – fake meat – máte osobně nejraději?

Já si dám občas rád vše, nejčastěji si v poslední době dávám burger se „slaninou“ značky PuroLand, který bude na ochutnání také v rámci akce TFM.

Proč jste se rozhodli zúčastnit akce Taste Fake Meat a na co se mohou účastníci akce ve spojení s vámi těšit?

Líbí se mi nápad propojovat výrobce s odbornou veřejností a myslím si, že je to velmi dobrá cesta, jak propagovat rostlinný styl. Co se týká značky Veganz, tak budeme ochutnávat alternativy řízků a nuget.


Veganz

První supermarket s čistě rostlinnými potravinami založený v roce 2011 v Berlíně. Od té doby se Veganz stal důležitým producentem a distributorem nejen na německém, ale i na celoevropském trhu s veganskými výrobky. Velký důraz klade také na ekologický dopad své produkce. Většina použitých ingrediencí pochází z evropských zdrojů a 75% z nich je v bio kvalitě. Principy udržitelnosti se snaží aplikovat do všech oblastí výroby, včetně volby obalů, kde usiluje o omezení spotřeby plastového odpadu. „Dobré pro tebe – lepší pro všechny”, takový je slogan fair trade, etické a udržitelné berlínské značky Veganz. V Česku je za ni zodpovědný David Zmrzlý, spolumajitel a zakladatel Veganz CZ s.r.o., Puro shop s.r.o. a značky PuroLand, kde jsou produkty Veganz zastoupeny.

jídlo vegetariánství
Sdílej
Předchozí příspěvek

KALMA: Pro zdraví je flexitariánství nejdůležitější. A nezapomeňte na klíčky, jsou elixírem života

Další příspěvek

Ali Moshiri, bylinný papež z Berlína – svými vlastními slovy

Mohlo by se Vám také líbit
1600-900-countrylife-taste-fake-milk
TasteFakeMilk

Petr Klíma (Country Life): Jídla zjemňuji rostlinnou smetanou

3 Minuty čtení
7. 10. 2021
1600-900-bodyandfuture-taste-fake-milk
TasteFakeMilk

Od začátku si v McCarter zakládáme na kvalitě a prémiovosti

2 Minuty čtení
26. 10. 2021
image4-1
TasteFakeMeat

Mooi nic nediktuje. Nabízíme rostlinný kebab, ale nebudeme lidi přesvědčovat říká Kateřina Savická

5 Minut čtení
25. 7. 2021
Tomáš Kofroň - druhý zprava
TasteFakeMilk

Tomáš Kofroň (Green Heads): Minimálně každý desátý volí v kavárně rostlinné mléko

2 Minuty čtení
7. 10. 2021
1600-900-oatly-taste-fake-milk
TasteFakeMilk

Skandinávské značky Oatly a Dryk jako inspirativní nositelé změn

3 Minuty čtení
31. 10. 2021
jidlo_kalma
TasteFakeMeat

KALMA: Pro zdraví je flexitariánství nejdůležitější. A nezapomeňte na klíčky, jsou elixírem života

5 Minut čtení
30. 7. 2021
GDPR. Copyright © 2021 Taste Fake - Všechna práva vyhrazena
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch

Rubriky

  • TasteFakeMeat
  • TasteFakeMilk
Spravovat souhlas se soubory cookies
Používáme soubory cookies optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}