• Deutsch
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • 🎟 Vstupenky
  • KONTAKT
TASTE FAKE
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
TasteFakeMilk

Libor Pozníček z Rostlinně: Až 3/4 populace trpí laktózovou intolerancí

11. 10. 2021
Barbora Vojtová
1600-900-libor-poznicek

Konzultant projektu Rostlinně, ale taky fitness trenér, poradce pro výživu a lektor, který pomáhá lidem zamilovat se do pohybu a rostlinné kuchyně. Libor Pozníček poodkrývá důvody svého nadšení pro rostlinnou stravu, ale i to, co bude posuzovat při hodnocení jako porotce akce Taste Fake Milk.

Co vás přivedlo k rostlinné stravě a v čem jako výživový poradce vnímáte její přednosti?

K rostlinnému jídelníčku mě osobně přivedlo uvědomění, že rozdíl mezi našimi psy doma a prasaty nebo krávami, které jíme, je kulturní konstrukt. Ve druhé fázi jsem si potřeboval být jistý tím, že mi nebude nic chybět v nutričním smyslu slova. Moje cesta k plně rostlinnému jídelníčku tak vedla přes flexitariánství a vegetariánství. Postupným redukováním živočišných produktů jsem zjistil, že mi maximálně vyhovuje jejich úplné vyřazení. Výhod je celá řada a často souvisejí s obecnými doporučeními zdravotních a výživových institucí. Namátkou např. obsahují zpravidla méně nasycených tuků, jíte mnohem více ovoce a zeleniny, konzumujete větší množství luštěnin jakožto “potravin dlouhověkosti” a celkově rostlinná strava obsahuje zpravidla méně kalorií, takže lidé na čistě rostlinném jídelníčku mají podle studií nejnižší BMI. Je ale fér a potřeba říct, že jíst rostlinně neznamená automaticky zdravě.

Kromě výživového poradenství děláte i fitness trenéra a také pracujete v iniciativě Rostlinně. Můžete nám říct jaké jsou horké novinky/ problémy/ trendy, kterými se v Rostlinně aktuálně zabýváte?

Máme za sebou úspěšný druhý ročník mezinárodní byznys konference Plant-Powered Perspectives, “Září – měsíc bez příplatku” (za rostlinné mléko do kávy, pozn. red.) a před sebou spoustu dalších aktivit. Třeba čtvrtý ročník hlasování o Rostlinný produkt roku nebo další hodnocení řetězců podle dostupnosti rostlinných produktů. Jako projekt brzy oslavíme třetí narozeniny, aktivity jsou naplánované dlouho dopředu, takže se rozhodně nenudíme. Ptáte-li se na trend, který nás hodně zajímá, je to kultivované maso. Na konferenci jsme měli tu čest přivítat Joshe Tetricka, CEO Eat Just, kteří takový produkt v Singapuru už dokonce prodávají. Jsme zvědaví, co budoucnost v této oblasti přinese.

Jak je na tom tuzemský trh ve vztahu k nabídce a poptávce rostlinných alternativ živočišných produktů ve srovnání se zahraničím?

Máme rezervy, ale dostupnost produktů je rok od roku lepší. Podle průzkumu FMCG Gurus z roku 2021 je až pětina populace flexitariánská. Pro srovnání, v Německu se k takovému postoji nedávno přihlásilo 55 % populace. Růst kategorie rostlinných produktů je ale pořád neskutečný, vidíme to zejména při každém dalším nominování novinek do Produktu roku.

Jak si stojí na celosvětovém trhu rostlinná mléka jako alternativa k živočišným? Mám pocit, že se již v mnoha zemích vnímají jako samozřejmost. Můžete uvést jejich přednosti nejen z pohledu nutričního? A jaké je vaše oblíbené?

Výhodou je, že je vhodné pro každého, kdo chce pestřejší jídelníček nebo chce omezit kravské mléko ze zdravotních či ekologických důvodů. Až 3/4 populace planety trpí laktózovou intolerancí, to není malé číslo, navíc jakýkoli druh rostlinného mléka bude vždy udržitelnější, než kravské. Především kvůli potřebě půdy, spotřebě vody a emisím skleníkových plynů. Obrovskou předností je rozmanitost – sója, mandle, kokos, oves, kešu, lískové ořechy, hrách nebo dokonce brambory. Z toho všeho může vzniknout rostlinné mléko.

Mezi mé oblíbené patří Alpro Barista, přičemž doma střídáme sojové a kokosové. Je obohacené o vápník, skvěle chutná a je dostupné v místech, kde nakupujeme. Občas pro zpestření kupujeme Oatly, Minor Figures nebo Optimistic (dříve Nemléko).

Na akci Taste Fake MILK v Černé labuti budete sedět v porotě a volit si svého nejoblíbenějšího „Alternativce“. Co pro vás bude zásadní pro rozhodování?

Chuť a nutriční hodnoty pro mě hrají prim, protože jedině taková alternativa může zaujmout širokou veřejnost a konkurovat kravskému protějšku. Sekundárně mě vždy hodně zajímá obal – například Oatly má odvážný marketing, který mě baví.

Více na: 

https://rostlinne.cz/

https://www.facebook.com/rostlinne/

https://www.instagram.com/rostlinne/

https://www.complex-fitness.cz/

https://www.instagram.com/libor.poznicek/

gastronomie hlavní jídlo mléko praha vegan
Sdílej
Předchozí příspěvek

Akce Taste Fake Milk – 3. 11. v Černé labuti ochutnáme přehlídku rostlinných mlék

Další příspěvek

Michal Jeřábek (Soyka): Sójové suky, tempehy a uzené tofu jsou v Česku No.1

Mohlo by se Vám také líbit
DSCF6807 (2)
TasteFakeMilk

Eliška Selinger: Zkoumáme v jakých rovinách se liší těla veganů a všežravců

5 Minut čtení
26. 10. 2021
jidlo_kalma
TasteFakeMeat

KALMA: Pro zdraví je flexitariánství nejdůležitější. A nezapomeňte na klíčky, jsou elixírem života

5 Minut čtení
30. 7. 2021
1600-900-countrylife-taste-fake-milk
TasteFakeMilk

Petr Klíma (Country Life): Jídla zjemňuji rostlinnou smetanou

3 Minuty čtení
7. 10. 2021
1600-900-bodyandfuture-taste-fake-milk
TasteFakeMilk

Od začátku si v McCarter zakládáme na kvalitě a prémiovosti

2 Minuty čtení
26. 10. 2021
rizek
TasteFakeMeat

„Kdo se má rád, má rád i ostatní, včetně zvířat, a myslí na planetu,” říká zakladatel Veganz CZ

4 Minuty čtení
5. 8. 2021
Tomáš Kofroň - druhý zprava
TasteFakeMilk

Tomáš Kofroň (Green Heads): Minimálně každý desátý volí v kavárně rostlinné mléko

2 Minuty čtení
7. 10. 2021
GDPR. Copyright © 2021 Taste Fake - Všechna práva vyhrazena
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch

Rubriky

  • TasteFakeMeat
  • TasteFakeMilk
Spravovat souhlas se soubory cookies
Používáme soubory cookies optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}