• Deutsch
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • 🎟 Vstupenky
  • KONTAKT
TASTE FAKE
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
TasteFakeMilk

Amálie Koppová (Nemléko): Sklo je mýtus, pokud nefungují všechny složky řetězce

Barbora Vojtová
Žádné komentáře
21. 10. 2021
3 Minuty čtení
1600-900-taste-fake-milk-nemleko

„Láhve na limonády budeme vozit vracet do Německa,“ říká Amálie Koppová v souvislosti s nevratnými skleněnými obaly v Česku. Nejen o úskalích na tuzemském trhu jsme se bavili s vystudovanou grafickou a textilní designerkou, která spolu s partnerem Davidem založila Nemléko, dnes Optimistic.

Od roku 2015, kdy jste firmu založili, se toho na scéně rostlinných potravin v Česku hodně událo. Dokážete nějak zhodnotit tento vývoj a jak si stojíme ve vztahu k zahraničí?

Primárně už nemusíme vysvětlovat, co to vlastně vyrábíme. Na tuzemském trhu už je rostlinných produktů stejně tak jako alternativ masa a mléka – plno. Nejen ve zdravých výživách a veganských obchodech, ale i v supermarketech; od sojových kostek po veganské krevety. Rostlinné nápoje už vyrábíme nejen se sojovým základem, ale s ořechovým nebo obilninovým, ve slazené i neochucené variantě. Rozdíl od zahraničí nevidím ani tolik v saturaci, jako spíše v dostupnosti. Ale i tam už se rozdíly začínají smazávat. Díky platformě Rostlinně je snadné o tom mít perfektní přehled. Zákazníci, kteří alternativu hledají, už převážně chápou etické a ekologické důvody a nebojí se tyto produkty ochutnávát.

Co vás v tuzemském prostředí blokuje, trápí, přičemž třeba jinde ve světě dobře funguje? 

U nás nefunguje systém zpětných obalů. Konkrétně skla a plastových láhví. My jsme se od začátku fungování o vratnost obalů snažili, ale v současnosti to není možné, obchody na to nemají místo, dopravci s tím nechtějí mít starosti a jakmile jeden článek z řetězce vypadne, nemůže fungovat vratná záloha. V Německu je například vratná sklenice na mléko a jogurt či třetinka na limonádu. Pokud nemáte vlastní mycí systém, můžete sklo vrátit někomu, kdo ho má. U nás to zatím funguje pouze u piva, menší výrobci na mycí systém nemohou nikdy dosáhnout, protože jde o několika milionovou investici a nevíme o nikom, kdo by byl ochotný to dělat na zakázku tak, aby to nevycházelo o mnoho dráž než sklo nové. Vzhledem k tomu, že je to nejekologičtější obal, bylo by skvělé, kdyby cirkulace obalů mohla být podporovaná ze strany státu. Zároveň narážíme na obecně přijatý mýtus o tom, že sklo je nejeekologičtější obal – pokud je jednosměrný, je to spíš naopak. Kvůli tomu jsme mimo jiné ve fázi, kdy budeme zavádět pro jogurty a jogurtové nápoje recyklovatelný kelímek a pro limonády vratnou láhev, kterou budeme vozit do Německa. Jestli to bude fungovat, se teprve ukáže.

Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a co patří mezi jejich nejoblíbenější produkty a proč?

Nejčastější zákaznice jsou ženy – jako u většiny hlavně zdravých potravin – ve věku 18 – 45 let, které dbají na zdravý jídelníček a často se vyhýbají mléčným výrobkům. Menší část je pak veganů a lakto-intolerantních. Z Optimistic produktů je nejoblíbenějším velké balení bílého nejogurtu a ledová mandlová káva.

Rostlinné nápoje a dezerty vyrábíte z ořechů (hlavně mandle a lískové) a obilovin. Jaké jsou zdroje ingrediencí, se kterými pracujete, a jsou dobře dostupné v kvalitě, kterou požadujete?

Momentálně vyrábíme mandlové a lískooříškové. Je to poměrně drahá surovina a protože se snažíme držet vysoký obsah této hlavní složky, je i cena produktu vyšší. Zdroje jsou relativně neomezené a kvalitu si drží konzistentní, nepoužíváme ale organickou kvalitu, tam je to ještě finančně náročnější a máme tu zkušenost, že to pro český trh není nutnost.

Budete součástí akce Taste Fake MILK v Černé labuti. Na co se tam pod vaší taktovkou můžeme těšit?

Přineseme ochutnat naše mandlové a lískooříškové nemléko se 7% ořechů, vše sladíme pouze datlovým sirupem a dochucujeme pravou vanilkou, plnotučným kakaem a filtrovanou kávou.

gastronomie hlavní jídlo mléko praha udržitelnost vegan
Sdílej
Předchozí příspěvek

Barbora Horníková (Alpro): Jsme pionýři rostlinných alternativ, kteří začali v osmdesátkách

Další příspěvek

Potraviny budoucnosti dělíme do tří kategorií, říká Jan Vanžura z ProVeg Česko

Mohlo by se Vám také líbit
1600-900-veggie-world-hlavni
TasteFakeMilk

Ohlédnutí za VeggieWorld 2021 v Berlíně

2 Minuty čtení
15. 11. 2021
ape-0-1600x900-1
TasteFakeMeat

V receptech zpracováváme vše do posledního stonku, říká šéfredaktorka Apetitu

3 Minuty čtení
24. 8. 2021
Panna,Cotta,With,Raspberry,Syrup,,Pistachios,,Berries,And,Mint,,High
TasteFakeMilk

Jídlo jako lék a recept na veganskou panna cottu

2 Minuty čtení
13. 10. 2021
nn-hamburger-A0
TasteFakeMeat

Přijďte v pondělí 30. srpna ZDARMA ochutnat to nejlepší maso bez masa!

3 Minuty čtení
23. 8. 2020
1600-900-Ali-Bara-taste-fake-meat
TasteFakeMeat

Bylinný převrat pod vládou berlínského „Peršana“

3 Minuty čtení
18. 11. 2021
LovingHut-1-1600x900-1
TasteFakeMeat

Veganství není sekta a důvody k němu se liší, říká majitel bister Loving Hut

3 Minuty čtení
24. 8. 2021
GDPR. Lifestyle Blog & Magazine WordPress Theme
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch
Hledáme to nejlepší maso bez masa.
  • DOMŮ
  • TASTE FAKE MEAT
  • TASTE FAKE MILK
  • O NÁS
  • PARTNEŘI
  • KONTAKT
  • Cookies (EU)
  • Deutsch

Rubriky

  • TasteFakeMeat
  • TasteFakeMilk
Spravovat souhlas se soubory cookies
Používáme soubory cookies optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}